Перейти до основного вмісту

Тринадцятий білет



З самого рану Сашко прийшов до Толіка вчити біологію. По одинці не було жодного бажання відрізняти квітконіжку від квітколожа, що вже говорити про вивчення функцій вакуолі… Екзамен завтра, а з двадцяти п’яти білетів було вивчено п’ять. На двох.
Спочатку вирішили задавати один одному питання з білетів, але так як жоден з них не знав правильної відповіді, такий варіант відкинули. Довелося починати з самого початку старим перевіреним методом: перше питання першого білета – параграф другий, читає Сашко; друге питання першого білета – параграф восьмий, читає Толік. Справи пішли, але дуже повільно – до обід вивчили лише три білета.
А за вікном буяв зеленню травень, співали пташки, по – літньому пригрівало сонечко, наближаючи початок таких жаданих канікул. І хто придумав цей екзамен?
На обід прийшов батько Толіка:
- А-а-а, білети учите, молодці. То, знаєте, як такий як ви, вивчив лише один тринадцятий білет, прийшов на екзамен, витягнув, ну, наприклад четвертий, кинув його назад: «ой тринадцятий – не пощастить». А учитель йому: «що ти такий забобонний?», знайшов тринадцятий білет: «на, йди готуйся».
За цими клятими білетами непомітно промайнув день. Сашко прийшов додому, коли вже вечоріло. Хлопцям вдалося вивчити досконало десять білетів, а по решті - все перемішалося в голові. Згадавши розповідь Толікового батька вирішив – вивчу тринадцятий, а там будь що буде.
На екзамені Сашко пішов у першій шістці (чого зайвий раз нервуватися?), сів за третю парту - сховався за Ляшенчихою. Галина Михайлівна розклала білети на столі, розкрила журнал:
- Підходьте, беріть білет.
Настала черга Сашка, той підійшов до столу, поводив рукою над розкладеними білетами, витягнув, подивився на номер – третій, і відразу кинув його назад.
- Що таке? - здивувалась Галина Михайлівна.
- Тринадцятий, – прохрипів від хвилювання Сашко.
- Хлопче, цей анекдот я знала ще тоді, коли тебе на світі не було. Говори, який насправді?
- Третій.
- Ось він, на. Сідай, готуйся!
Кілька хвилин Сашко приходив до тями. Кілька разів прочитав перше питання, і не зміг зрозуміти, про що ж у ньому йдеться. Поступово опанувавши себе, почав міркувати. По-суті, з білетом йому пощастило, адже вчора з Толіком вони його вчили, а потім, друге питання було те ж саме, що і в тринадцятому, який він визубрив напам’ять.
Першими за своїми п’ятірками пішли відмінниці – Приступчиха, а за нею Ляшенчиха. На їх місце до класу почали заходити по одному. Третім зайшов Толік. Він підійшов до столу, витягнув білет, і тут же кинув його на стіл.
- Тринадцятий, - здогадалась Галина Михайлівна.
- Ага, - впевнено відповів Толік, - глядячи вчительці прямо в очі.
- О, ще один клоун! Тринадцятий уже витягли. Правда, Сашко?
- Галина Михайлівна, тринадцятий! Чесне піонерське!
- Так, Анатолій, або ти зараз тягнеш білет, або я ставлю тобі двійку!
Толік неохоче потягнувся за білетом:
- Восьмий.
Сашко відтарабанив все, що знав по білету майже без заминки.
- Ось, що я тобі скажу, друже, відповів ти на тверду четвірку, але за те, що хотів мене обдурити, оцінку на бал знижую – трійка.
«Хто ж знав, що витягну третій, потрібно ж було подумати і не кидати» - картав себе Сашко, вийшовши в коридор. А там пожвавлення – на екзамен з'явився Сергій Саченко - гордість школи, чемпіон області з боксу у своїй ваговій категорії. Навчанню Сергій приділяв мало уваги чи то дійсно через змагання, чи просто користуючись своїми заслугами у спорті. Хлопці обліпили Сергія, з цікавістю слухаючи розповідь про його подвиги на ринзі.
Хвилин за двадцять вийшов Толік.
- Скільки? – підбіг до друга Сашко.
- Три. Ти що, теж тринадцятий вивчив?
- Еге ж!
- А чого ж не сказав?
- А ти?
- Так я, уявляєш, я дійсно витягнув тринадцятий!
- Та ти що, а для чого ж його кинув?
- Не второпав відразу – реакція спрацювала.
Хлопці розсміялися.
- Що смієтесь? – підійшов Саченко.
- Та, це ми згадали анекдот, - відповів Толік.
- Розказуй.
- Ну, вивчив пацан один єдиний тринадцятий білет, приходить на екзамен, витягує четвертий, кидає його назад: «ой тринадцятий – не пощастить». А учитель йому: «що ти такий забобонний?», знайшов тринадцятий білет: «на, йди готуйся».
- Ха-ха-ха, - засміявся Саченко, - клас! Ану давай білети і підручник.
Довелося чекати, поки Сергій здасть – спробуй не дати підручника такому амбалу. Його навіть восьмикласники побоюються.
Чекали не довго. Через кілька секунд, як до класу зайшов Саченко, з грюкотом розчинилися двері і звідти одночасно з криком вчительки:
- Що-о-о, тринадцятий!? Геть! – вилетів переляканий чемпіон області з боксу.


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Школі - гаплик

Не школі в цілому, як структурі з передачі знань з покоління в покоління, а школі зокрема, з її будівлями, опаленням, ремонтами, директором, завучами і педколективом, зі «здайте гроші на штори», «до дошки піде…», «а голову ти не забув?»... Цій школі, точно – гаплик. Як і більшість гапликів, цей гаплик також підкрався непомітно. З появою сучасних засобів комунікації, школа перестає бути єдиним місцем, де відбувається передача знань. Незабутня Катерина Кузьмівна ще у кінці 1960-х попереджала: «вдома не бешкетуйте, а вчіть уроки – я по телевізору все бачу». Я сам, як і більшість моїх однокласників, кілька днів вдома вечері до телевізора не підходили, а дехто, навіть показував телевізору зошити з виконаним домашнім завданням. Трохи згодом дійшло, що тодішня техніка ще не здатна на дистанційне навчання. На відміну від сучасної. Саме з її можливостями, останнім часом з перемінним успіхом тривали спроби невеликих гапличків. Проте, початок сучасному гаплику поклав COVID-19, який в основних рис...

Школі - гаплик 2

Перша серія не пройшла не поміченою, а навпаки, викликала ряд питань і зауважень. Тож, щоб детальніше окреслити ситуацію з сучасною школою, пропоную переглянути другу серію, в якій жодних висновків робити не буду. Лише інформація для роздумів, або погляд стороннього. Частенько задумуюсь над тим, чому мене до цих пір цікавить школа? В кінці-кінців, дійшов висновку - це через те, що вона, зараза, свого часу завдала мені таку психологічну травму, яка залишилась на все життя. І це при тому, що я не був серед гірших учнів, скоріше навпаки. А якою ж має бути травма у тих, що не навпаки?  Ранками, за ногу стягуючи мене з ліжка, мати повторювала: «ось виростеш, будеш згадувати шкільні роки, як кращі роки у своєму житті». Ні, не згадую такого, не були вони кращими, хоч убий. Що ж там відбувається у тій школі, що вона так травмує дітей? По суті, нічого складного, передача – прийом інформації між суб’єктами процесу.  І все, більше нічого. Точно так само, як іде передача і прийом радіосиг...

Ковчег у камені

(уривок із хронік Глибокої Цивілізації) Світ нагорі мертвий. Колись, дуже давно, там були океани, дерева, вітер. Там жили істоти, які називали себе людьми. Вони ходили босоніж по траві, сміялися під дощем, дивилися на зірки, не знаючи, що ті — вогні їхньої долі. Але коли Сонце роздулося, поглинуло Меркурій, випалило Венеру і злизало атмосферу Землі, люди вже були готові. Вони спустилися під землю. Ми — їхні нащадки. І ми вже не люди в їхньому сенсі. Ми стали іншими. Глибоко під колишніми континентами лежать Міста-Камені. Кожне — як метелик у коконі. Вони живляться геотермальним теплом, циркулюють воду в замкнених колах, створюють кисень у фотобіореакторах, вирощують їжу в грибних садах. Біолюмінесцентні стіни світять м’яко, наче згадка про Сонце. Ми більше не потребуємо зірок. Інтелект людства зберігається в Хроносховищах — великих архівах пам’яті, де думки і спогади записані в кварцових матрицях. Діти вчаться говорити не словами, а світлом і ритмом — ми розуміємо одне одного глиб...