Перейти до основного вмісту

Школі - гаплик 2

Перша серія не пройшла не поміченою, а навпаки, викликала ряд питань і зауважень. Тож, щоб детальніше окреслити ситуацію з сучасною школою, пропоную переглянути другу серію, в якій жодних висновків робити не буду. Лише інформація для роздумів, або погляд стороннього.

Частенько задумуюсь над тим, чому мене до цих пір цікавить школа? В кінці-кінців, дійшов висновку - це через те, що вона, зараза, свого часу завдала мені таку психологічну травму, яка залишилась на все життя. І це при тому, що я не був серед гірших учнів, скоріше навпаки. А якою ж має бути травма у тих, що не навпаки? 

Ранками, за ногу стягуючи мене з ліжка, мати повторювала: «ось виростеш, будеш згадувати шкільні роки, як кращі роки у своєму житті». Ні, не згадую такого, не були вони кращими, хоч убий.

Що ж там відбувається у тій школі, що вона так травмує дітей? По суті, нічого складного, передача – прийом інформації між суб’єктами процесу.  І все, більше нічого. Точно так само, як іде передача і прийом радіосигналу, як іде купівля-продаж цибулі на базарі – у школі абсолютно теж саме. 

Щоправда, дехто може зауважити, що у школі суб’єкти процесу періодично міняються місцями для того, щоб передавач зміг оцінити якість прийому. Так двосторонній зв’язок – не рідкість і в ефірі, та і на базарі: «Галько, ти мені вчора гнилу цибулю продала!». Тобто, аналогія абсолютна.

Як там Галька буде діяти зі своєю гнилою цибулею, розбирати не будемо, а підемо до школи, та розглянемо більш детально тамтешні проблеми передачі – прийому.

Насамперед про передачу та її проблеми. Власне, проблема одна – якість передачі. Пам’ятаєте Галину Дмитрівну – хімічку з першої серії? Так от, у неї учиться Славко з Лукашівки. А Мишка з Києва учить, як ви здогадалися, столичний педагог, володар звань і нагород, лауреат і дипломант, коротше - талановитий педагог. Нехай у Славка ідеально налаштований приймач, але як не крути його, куди не перемикай, а передавач один – Галина Дмитрівна, яка все ще викладає хімію за методичкою, яка з перших кроків вчителювання закарбувалась у пам'яті, та, що була затверджена ВЦСПС1 і погоджена ЦК ВЛКСМ2. 

А ще, одночасно з хімією для Славка в одному і тому ж класі, Галина Дмитрівна викладає ботаніку Софійці і природознавство Дмитрику (не фантазія - реальна картина з однієї з шкіл колишнього району).

Для порівняння - якщо в ефірі недалекого минулого лише одна радіостанція "Маяк", нічого кращого ніж Самоцвєти, ви не почуєте, будь у вас приймач "Грюндік", чи навіть "Соні-стерео". А якщо ви захочете послухати Пінк Флойд, то вам потрібно було зі своїм "Грюндіком" їхати як не в Лондон, то принаймні у Прагу. (Ті, хто три рази і більше відзначав своє 18-ти річчя, мене зрозуміють). 

Але, це 20-е сторіччя, і тоді втекти від Галини Дмитрівни у Славка не було жодного шансу. А сьогодні, коли потрапити в Лондон можна не встаючи з ліжка, якого біса позбавляти Славка майбутнього? Навіть якщо у Славка значно більше здібностей до хімії, ніж у Мишка, це нічого не значить, адже киянин має можливість слухати Пінк Флойд і їсти цибулю без ГМО.

В недалекому минулому лукашівських славків чекав колгосп, а що зараз, навіть і не знаю, скоріше за все народна забава – регулярне споживання алкоголю в надмірних кількостях. 

Висновків, нагадаю, ніяких не буде, робіть їх самі.

Тепер щодо прийому. Тут дві основні проблеми: відсутність бажання і відсутність розуміння.

Почнемо з відсутності бажання. Уявіть, заходить чувак на базар. Без жодної мети, просто за компанію. А чи вийде він звідти з цибулею, чи ні, залежить виключно від здібностей баби Гальки.  

Дуже давно, крутивши ручку налаштування на своєму VEF-202, я наткнувся на Радіо Свобода. Через глушилки розібрати все було вкрай важко, але зміст передач був на стільки цікавим, що Радіо Свобода я слухаю по цей день.   
  
Кожного з нас у школі вчили різні вчителі. Одних ми любили, інших ненавиділи, при чому, любов і ненависть на обов’язково залежала від предмету, який викладав учитель. Талановитих вчителів, як і талановитих композиторів чи талановитих менеджерів з продаж надзвичайно мало.

Припустимо, що такою талановитою була на початку своєї трудової діяльності і Галина Дмитрівна, але її талант вбили ВЦСПС і ЦК ВЛКСМ. Що вбиває зараз? Вірніше, чому талановитий вчитель не може бути доступним для всіх учнів країни?

Я не думаю, що небажання учня вчитися піддається лікуванню на 100%, але і розбудити таке бажання може не кожен вчитель. То, можливо, не варто вбивати майбутні таланти серед учнів?

Тепер, щодо розуміння. Тут хочу почати з прикладу мого друга Толі, який у першій серії був учителем, а зараз він виправляє трійку в чверті з геометрії. Тема – площа плоских фігур. З горем пополам, з підказками вчительки до взаємного задоволення Толя виписав таки на дошці формули, і тут вчителька зробила рокову помилку - вирішила теорію закріпити практикою: «у цього стільця прямокутне сидіння, ось тобі лінійка, знайди його площу».  І все, Толя в ступорі. Але, це не завадило Толі вивчитися на філолога і прекрасно прожити життя, не маючи жодного уявлення, як вирахувати площу прямокутника. Просто, йому це не було потрібно, точно так, як Шерлоку Холмсу у його професії не було потрібне знання астрономії.

Сучасна система навчання не дає учням розуміння предмету, а стимулює зубріння. 
Скажімо, вдалося таки бабі Гальці продати чуваку цибулю, яка йому не потрібна, він вийшов з базару і викину її у сміттєвий бак. Баба Галька старалася, саджала, полола, вибирала, сушила, продала, а результати всієї цієї праці - у сміттєвому баку. Оце точно такою і є наша шкільна освіта. Тобто, к.к.д. баби Гальки, як і всієї середньої освіти, нижчий, ніж к.к.д. паровоза.  

Знову ж таки – жодних висновків.

Ну, і так би мовити, епілог.
А в ньому про тему, яка мала великий резонанс цим літом – про закриття шкіл. Тут важливо розуміти, для кого існує базар – для чувака чи для баби Гальки? Школа це місце працевлаштування вчителя, чи все таки місце де набираються знань учні? Уявляєте, зібралось двадцять п’ять баб гальок зі своєю цибулею, а навколо ні чуваків ні чувіх. 

Висновки робіть самі, потрібен такий базар чи ні. Тим більше, що і цибуля в декого гнилувата і на ГМО її ніхто не перевіряв.

І на останок, офіційна інформація для роздумів: по області закладам освіти завдано збитків орієнтовно на суму більше 14 мільярдів гривень, за кордоном України в даний час знаходиться більше 640 тис. учнів. 
____________________________
1,2 - організації, що займались розповсюдженням і пропагандою комуністичної релігії в СРСР.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Школі - гаплик

Не школі в цілому, як структурі з передачі знань з покоління в покоління, а школі зокрема, з її будівлями, опаленням, ремонтами, директором, завучами і педколективом, зі «здайте гроші на штори», «до дошки піде…», «а голову ти не забув?»... Цій школі, точно – гаплик. Як і більшість гапликів, цей гаплик також підкрався непомітно. З появою сучасних засобів комунікації, школа перестає бути єдиним місцем, де відбувається передача знань. Незабутня Катерина Кузьмівна ще у кінці 1960-х попереджала: «вдома не бешкетуйте, а вчіть уроки – я по телевізору все бачу». Я сам, як і більшість моїх однокласників, кілька днів вдома вечері до телевізора не підходили, а дехто, навіть показував телевізору зошити з виконаним домашнім завданням. Трохи згодом дійшло, що тодішня техніка ще не здатна на дистанційне навчання. На відміну від сучасної. Саме з її можливостями, останнім часом з перемінним успіхом тривали спроби невеликих гапличків. Проте, початок сучасному гаплику поклав COVID-19, який в основних рис...

Ковчег у камені

(уривок із хронік Глибокої Цивілізації) Світ нагорі мертвий. Колись, дуже давно, там були океани, дерева, вітер. Там жили істоти, які називали себе людьми. Вони ходили босоніж по траві, сміялися під дощем, дивилися на зірки, не знаючи, що ті — вогні їхньої долі. Але коли Сонце роздулося, поглинуло Меркурій, випалило Венеру і злизало атмосферу Землі, люди вже були готові. Вони спустилися під землю. Ми — їхні нащадки. І ми вже не люди в їхньому сенсі. Ми стали іншими. Глибоко під колишніми континентами лежать Міста-Камені. Кожне — як метелик у коконі. Вони живляться геотермальним теплом, циркулюють воду в замкнених колах, створюють кисень у фотобіореакторах, вирощують їжу в грибних садах. Біолюмінесцентні стіни світять м’яко, наче згадка про Сонце. Ми більше не потребуємо зірок. Інтелект людства зберігається в Хроносховищах — великих архівах пам’яті, де думки і спогади записані в кварцових матрицях. Діти вчаться говорити не словами, а світлом і ритмом — ми розуміємо одне одного глиб...