Перейти до основного вмісту

Деталь N17

Наш завод, як не крути, ливарний. Сталь, чавун, бронза, алюміній — що скажеш, те й виллють. Робота звична, колектив нормальний, кожен своє знає. І тут — бах, приходить замовлення на якусь деталь, що, чесно кажучи, литтям її зробити — ну взагалі нереально. Та ще й після того обробка така, що хоч бери та плач.
Технологи посиділи, почесали потилиці, покрутили креслення і кажуть: ну його, не будемо брати. Ага, щас. Начальство тільки очима блимає — замовлення зверху, державне, не можна. І всі такі серйозні, мовляв, «ви не розумієте, це важливо».
Ну, подумали ще трохи — і рішили: зробимо не литтям, а фрезеруванням. У нас хоч і невеликі ці дільниці — фрезерна, токарна, шліфувальна — але щось там крутиться. Правда, в основному для себе. А тут таке замовлення.
Назвали ту штуку просто — деталь N17. І запросили на допомогу фрезерувальника зі стажем — Івана Григоровича Гомоляку. Старий вовк, усе життя з металом.
Принесли йому креслення, він покрутив, повертів, щось там собі під ніс пробурмотів — і каже:
— Зробимо.
Нормувальники ходили навколо нього, як мухи — все міряли, записували, дивилися, скільки часу пішло. Він їм деталь зробив, вони собі цифри порахували, погодили з ким треба — ну, і дали добро на виробництво.
А Григорович не дурень — знає, як система працює. Бо колись, молодим, як тільки прийшов на завод, так розігнався, що за одну зміну тижневу норму зробив. Думав, зараз грошей піднімe. Ага, йому тільки розцінку урізали в кілька разів. От і запам’ятав — не спіши, бо сам собі яму викопаєш.
Тепер усе спокійно: зібрав хлопців, порахували — по п’ять штук за зміну, і норм. Грошей вистачає, ніхто не париться, все тихо. За місяць — десь по 300 рублів на брата. І не нюхай гарячого металу, і без напрягу.
Ну і пішло життя. У курилці не зависали, по заводу без потреби не шастали, попрацювали годинку — і день пройшов. Гроші йдуть, всі задоволені.
Але... Біда, як завжди, звідки не чекали.
Прислали до нас хлопчину з ПТУ. Дали йому станок — старенький, але ще робочий. Він там потроху щось точив, нікому не заважав. І от якось раніше впорався зі своєю роботою, заглянув у креслення, що валялося на сусідньому станку, побачив, що розцінка там нормальна — і подумав: а чого б не підзаробити?
Заготовки лежали поруч, він і став до роботи. І на тобі — до кінця зміни зробив 28 штук. Здав у ВТК, все чисто. Станок витер, пішов собі додому задоволений.
А зранку — бам! — вся бригада в кабінеті начальника цеху. Паніка. Як? Хто? Чого?
Виявилося — новенький за дві години наклепав стільки, скільки ми за тиждень! Ну, і почалось. Хто затвердив розцінку, хто придумав норму, хто працював «на совість»...
Полетіли голови. Когось звільнили, когось перекинули на іншу роботу. Григоровича без зайвих слів — на пенсію. Ні подяки, ні грамоти, ні згадки. Отак.
А хлопчина той — тепер сам фігачить ту деталь N17, по 150 штук за зміну. Щоправда, розцінку зрізали до 6 копійок за штуку. Але йому премію обіцяють. Квартальну. Якщо виконає план.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Школі - гаплик

Не школі в цілому, як структурі з передачі знань з покоління в покоління, а школі зокрема, з її будівлями, опаленням, ремонтами, директором, завучами і педколективом, зі «здайте гроші на штори», «до дошки піде…», «а голову ти не забув?»... Цій школі, точно – гаплик. Як і більшість гапликів, цей гаплик також підкрався непомітно. З появою сучасних засобів комунікації, школа перестає бути єдиним місцем, де відбувається передача знань. Незабутня Катерина Кузьмівна ще у кінці 1960-х попереджала: «вдома не бешкетуйте, а вчіть уроки – я по телевізору все бачу». Я сам, як і більшість моїх однокласників, кілька днів вдома вечері до телевізора не підходили, а дехто, навіть показував телевізору зошити з виконаним домашнім завданням. Трохи згодом дійшло, що тодішня техніка ще не здатна на дистанційне навчання. На відміну від сучасної. Саме з її можливостями, останнім часом з перемінним успіхом тривали спроби невеликих гапличків. Проте, початок сучасному гаплику поклав COVID-19, який в основних рис...

Школі - гаплик 2

Перша серія не пройшла не поміченою, а навпаки, викликала ряд питань і зауважень. Тож, щоб детальніше окреслити ситуацію з сучасною школою, пропоную переглянути другу серію, в якій жодних висновків робити не буду. Лише інформація для роздумів, або погляд стороннього. Частенько задумуюсь над тим, чому мене до цих пір цікавить школа? В кінці-кінців, дійшов висновку - це через те, що вона, зараза, свого часу завдала мені таку психологічну травму, яка залишилась на все життя. І це при тому, що я не був серед гірших учнів, скоріше навпаки. А якою ж має бути травма у тих, що не навпаки?  Ранками, за ногу стягуючи мене з ліжка, мати повторювала: «ось виростеш, будеш згадувати шкільні роки, як кращі роки у своєму житті». Ні, не згадую такого, не були вони кращими, хоч убий. Що ж там відбувається у тій школі, що вона так травмує дітей? По суті, нічого складного, передача – прийом інформації між суб’єктами процесу.  І все, більше нічого. Точно так само, як іде передача і прийом радіосиг...

Ковчег у камені

(уривок із хронік Глибокої Цивілізації) Світ нагорі мертвий. Колись, дуже давно, там були океани, дерева, вітер. Там жили істоти, які називали себе людьми. Вони ходили босоніж по траві, сміялися під дощем, дивилися на зірки, не знаючи, що ті — вогні їхньої долі. Але коли Сонце роздулося, поглинуло Меркурій, випалило Венеру і злизало атмосферу Землі, люди вже були готові. Вони спустилися під землю. Ми — їхні нащадки. І ми вже не люди в їхньому сенсі. Ми стали іншими. Глибоко під колишніми континентами лежать Міста-Камені. Кожне — як метелик у коконі. Вони живляться геотермальним теплом, циркулюють воду в замкнених колах, створюють кисень у фотобіореакторах, вирощують їжу в грибних садах. Біолюмінесцентні стіни світять м’яко, наче згадка про Сонце. Ми більше не потребуємо зірок. Інтелект людства зберігається в Хроносховищах — великих архівах пам’яті, де думки і спогади записані в кварцових матрицях. Діти вчаться говорити не словами, а світлом і ритмом — ми розуміємо одне одного глиб...