Перейти до основного вмісту

Про брехню

Що ви подумаєте про мене, коли я вам скажу, що я ніколи не брешу? Знаю, ви вирішите, що я брехун. І правильно зробите. Тому, що без брехні людина не може прожити. Брехня стала невід’ємною частиною нашого існування. Можливо, без здатності брехати, людина б вимерла слідом за мамонтами і динозаврами, які, очевидно, брехати на вміли.

Що саме цікаве, людина народжується, як той же мамонт - не здатною ні брехати ні сприймати брехню. Дитина вірить всьому що їй говорять, і говорить лише правду, як тільки навчиться говорити. Користуючись такою довірою, дорослі лякають дітей – бабайками, вовками, міліціонерами (не знаю, як зараз щодо поліції). Мене малого, наприклад, лякали Бабою Ягою, і для мене було величезним потрясінням, коли згодом дізнався, що ніякої Баби Яги не існує. Як же так? Це що, мені весь час брехали? Хіба так можна? Самі ж говорите, що брехати це погано. Так дитина поступово починає звикати до життя в брехливому суспільстві.

Але, кваліфікованими брехунами робить нас школа. Стоїш першого вересня перед вчителями, які втовкмачують тобі, що у тебе сьогодні свято. А сам думаєш: нащо воно мені? Краще – пісочок, пасочки… А вони продовжують: «Про цей день ти мріяв усе своє дошкільняцьке життя». Я? Про це мріяв? Коли??? І згадавши про Бабу Ягу, починаєш розуміти, що до чого.

Поступово ти втягуєшся у процес, приймаєш правила гри, і вже ніколи не напишеш правду у творі «Як я провів літо». Ну, не будеш же ти писати, як курив з Сашком у малині за сараєм, як зламали у сусіда гілку вишні, коли крали з неї ягоди, що це ти, а не кіт розбив вазу з квітами. Не напишеш, бо за правду неодмінно отримаєш двійку, і по старій, п’ятибальній і по новій дванадцятибальній системі. А гарну оцінку ти матимеш за брехню, типу: вранці з татом косили траву, допоміг мамі готувати сніданок, пас гусей, годував курей, доїв козу… Таку маячню вчителі люблять, і оцінюють високо, і перед класом хвалять - ось який ти молодець. Думаєте, вони не розуміють, що це брехня? Ще й як розуміють, але приймаючи за правду, готують тебе до брехливого дорослого життя.

І ти вже входиш до нього підготовленим фахівцем з брехні. Шкода, лише, що нема у школі такого предмета – «Брехня», по ньому неодмінно всі були б відмінниками.

І ось ти вже дорослий, ось уже працюєш, і тебе уже начальник питає: «Ти виконав роботу за моєю вказівкою»? «А як же, звичайно, адже ваша вказівка сприяє підвищенню, покращенню і загальному процвітанню» - брешеш ти не червоніючи. А сам собі думаєш: «Дурний ти і такі самі твої вказівки», але ж у тебе сім’я, діти, кредит, і ти ніколи такого не скажеш. Бо, он твій колишній колега сказав правду, і де він зараз?

А різного роду звіти, це ж взагалі шедеври, вершини брехливої творчості. Виводиш – виводиш тую цифру, а вона не йде. А, думаєш, глянувши на стелю, нехай іде, навряд чи хто перевірить. Начальник покрутить твою цифру туди сюди, та й допише кілька паличок, щоб з області не шуміли. А в області теж професіонали своєї справи, у них теж сім'ї, діти і кредити. А в Києві глянуть на ваш звіт: «Так у них же все прекрасно, чому ж вони скаржаться?». Але і там все дуже добре розуміють, адже свого часу і їх лякали бабайками, і їм у школі ставили відмінні оцінки за брехливі твори.

Ось так і живемо. Брешемо, обманюємо, лицеміримо… Чому, для чого? Без брехні не виживемо? Не знаю, у всякому разі я сказав вам чисту правду. Чи, може, збрехав?  

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Школі - гаплик

Не школі в цілому, як структурі з передачі знань з покоління в покоління, а школі зокрема, з її будівлями, опаленням, ремонтами, директором, завучами і педколективом, зі «здайте гроші на штори», «до дошки піде…», «а голову ти не забув?»... Цій школі, точно – гаплик. Як і більшість гапликів, цей гаплик також підкрався непомітно. З появою сучасних засобів комунікації, школа перестає бути єдиним місцем, де відбувається передача знань. Незабутня Катерина Кузьмівна ще у кінці 1960-х попереджала: «вдома не бешкетуйте, а вчіть уроки – я по телевізору все бачу». Я сам, як і більшість моїх однокласників, кілька днів вдома вечері до телевізора не підходили, а дехто, навіть показував телевізору зошити з виконаним домашнім завданням. Трохи згодом дійшло, що тодішня техніка ще не здатна на дистанційне навчання. На відміну від сучасної. Саме з її можливостями, останнім часом з перемінним успіхом тривали спроби невеликих гапличків. Проте, початок сучасному гаплику поклав COVID-19, який в основних рис...

Школі - гаплик 2

Перша серія не пройшла не поміченою, а навпаки, викликала ряд питань і зауважень. Тож, щоб детальніше окреслити ситуацію з сучасною школою, пропоную переглянути другу серію, в якій жодних висновків робити не буду. Лише інформація для роздумів, або погляд стороннього. Частенько задумуюсь над тим, чому мене до цих пір цікавить школа? В кінці-кінців, дійшов висновку - це через те, що вона, зараза, свого часу завдала мені таку психологічну травму, яка залишилась на все життя. І це при тому, що я не був серед гірших учнів, скоріше навпаки. А якою ж має бути травма у тих, що не навпаки?  Ранками, за ногу стягуючи мене з ліжка, мати повторювала: «ось виростеш, будеш згадувати шкільні роки, як кращі роки у своєму житті». Ні, не згадую такого, не були вони кращими, хоч убий. Що ж там відбувається у тій школі, що вона так травмує дітей? По суті, нічого складного, передача – прийом інформації між суб’єктами процесу.  І все, більше нічого. Точно так само, як іде передача і прийом радіосиг...

Ковчег у камені

(уривок із хронік Глибокої Цивілізації) Світ нагорі мертвий. Колись, дуже давно, там були океани, дерева, вітер. Там жили істоти, які називали себе людьми. Вони ходили босоніж по траві, сміялися під дощем, дивилися на зірки, не знаючи, що ті — вогні їхньої долі. Але коли Сонце роздулося, поглинуло Меркурій, випалило Венеру і злизало атмосферу Землі, люди вже були готові. Вони спустилися під землю. Ми — їхні нащадки. І ми вже не люди в їхньому сенсі. Ми стали іншими. Глибоко під колишніми континентами лежать Міста-Камені. Кожне — як метелик у коконі. Вони живляться геотермальним теплом, циркулюють воду в замкнених колах, створюють кисень у фотобіореакторах, вирощують їжу в грибних садах. Біолюмінесцентні стіни світять м’яко, наче згадка про Сонце. Ми більше не потребуємо зірок. Інтелект людства зберігається в Хроносховищах — великих архівах пам’яті, де думки і спогади записані в кварцових матрицях. Діти вчаться говорити не словами, а світлом і ритмом — ми розуміємо одне одного глиб...